Vegan “Aardappel Anders”

Simpel, vegan en lekker. Zeker anders!

Vrij van: suiker, tarwe, gluten, lactose, koemelk.

Tijdsduur: 60 min.

Met de originele maaltijd ben ik in Nederland mee opgegroeid! Mijn ouders maakten dit regelmatig in de winter, echt heerlijk. Het is alleen veel te lang geleden dat ik dit voor het laatst heb kunnen eten, aangezien ik kampte met voedselintoleranties en -allergieën die nu bijna allemaal weg zijn.  Deze maaltijd heb ik ruim 8 jaar geleden voor het laatst gegeten!

Mijn variant is een gebalanceerde maaltijd met de juiste koolhydraten, voldoende eiwitten en gezonde vetten, vitaminen en mineralen. Mis je deze maaltijd ook zo erg, eet je graag vegetarisch of veganistisch, heb je voedselintoleranties of wil je gewoon iets nieuws proberen? Dan heb ik hieronder mijn recept voor je!

al_aardappelanders

Ingrediënten (voor max. 2 personen)

– 1 kleine zoete aardappel
– 1 grote aardappel
– 1 winterpeen
– ½ aubergine
½ courgette
– x champignons naar keuze

– 250 ml sojaroom
– 2 schijfjes ui
– 2 teentjes knoflook
– Extra Virgin kokosolie (met smaak)

– Keltisch zeezout
– Verse bieslook
– Verse peterselie
– Verse rozemarijn

Dit zijn de smaakmakende basisingrediënten. Voeg extra kruiden toe naar keuze om het helemaal eigen te maken. Helemaal top is het als het je lukt om alles biologisch te verkrijgen!

1 – Schijfjes maken

Snijd alle groenten in dwarsdoorsnede, zodat er ronde schijfjes ontstaan. Leg daarna kleurrijke banen in de lengte van de schaal 😀 Geniet van het moment!

2 – Saus maken

Snijd de 2 schijfjes ui en 2 teentjes knoflook zo fijn mogelijk. Bak deze in kokosolie in een keramische pan, totdat deze een lichtbruine kleur krijgen.

Giet de sojaroom in een kom en voeg de gebakken uitjes en knoflook er aan toe. Voeg Keltisch zeezout, gesneden bieslook, peterselie en rozemarijn (het liefst allemaal vers) en overige kruiden toe naar eigen smaak! Tot slot even goed roeren.

Vervolgens giet je de gekruide sojaroom over de schijfjes heen. Pak alle hoeken en gaten mee 🙂

al_aardappelanders2
3 – Lekker sudderen

Dek de schaal af met aluminiumfolie, zodat de groenten goed kunnen stomen in de oven, de sojasaus lekker gaat rijzen en alles niet uitdroogt.

Laat deze in de oven pruttelen met gelijkmatige hitte van boven en onder op ca. 170 °C voor 45 tot 60 minuten. Het is belangrijk dat de aardappelen en de aubergine goed gaar zijn, vanwege de saponinen (natuurlijke gifstoffen). Persoonlijk houd ik ervan als de winterpeen nog een klein beetje knapperig is.

al_aardappelanders3
4 – Tast toe!

Vegetarische/Vegan "Aardappel Anders"

Het verbaasde mij hoe lekker het was! Een aanrader voor iedereen 🙂 #AquarianStyleDinner

 

Save

Lisa

Lisa

Mijn naam is Lisa en ik heb Farmaceutische Wetenschappen gestudeerd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ik ben Orthomoleculair therapeut en combineer mijn opgedane kennis met Holistische geneeswijzen.
Lisa
Blijf op de hoogte
Mis geen enkel artikel door je aan te melden voor de wekelijkse nieuwsbrief!