Fermenteren: lekker, duurzaam & super gezond!

Fermenteren is een eeuwenoude manier om voedsel zonder koeling langer houdbaar te houden, de verteerbaarheid te verbeteren, het voedsel op smaak te brengen en om het immuunsysteem ijzersterk te maken. Een must als je iemand bent die vaak grieperig is of voedsel niet goed verteert!

Zeer krachtige probiotica

Het is een verteringsproces waarbij de aanwezige melkzuurbacteriën, gisten of schimmels de koolhydraten enzymatisch omzetten in zuurresten. Daarnaast neemt de hoeveelheid aan darmvriendelijke bacteriën flink toe naarmate de fermentatie vordert. Gefermenteerde voeding is daarom een zeer krachtig probioticum en is prima in te zetten tegen symptomen van een prikkelbare darm, voedselintoleranties en een lage weerstand.

Bij heftige en/of vele voedselallergieën door een “lekkende darm” (leaky gut) is het verstandig om de darmwand eerst aan te sterken met voeding rijk aan L-glutamine, alvorens gefermenteerde voeding in te zetten.

Rode bieten, wortels, gember, gele paprika, komkommer en groene paprika in pekel.

Maak je eigen Superfood

En naast al dit moois zorgt het fermentatieproces voor een drastisch vebeterde opneembaarheid van de aanwezige vitaminen, mineralen, aminozuren en bio-actieve stoffen ten opzichte van ongefermenteerde groenten. Dat kunnen we zeker wel gebruiken met de mineraalarme, uitgeputte bodems waarop ons voedsel verbouwd wordt, de bewerkte voeding vulling uit de supermarkt, ongezonde eetgewoonten en de stressvolle maatschappij. We hebben daardoor een sterk verhoogde behoefte aan voedingsstoffen.

Hoe kun je zelf fermenteren?

Benodigdheden:

– Een steriele weckpot
– Gefilterd kraanwater of mineraalwater
– Himalaya zout of Keltisch zeezout
– Rauwe, harde groenten naar keuze (e.g. rode kool, bloemkool, broccoli, komkommer, rode bieten, paprika, wortels)
– Eventueel kruiden (e.g. gember, knoflook, uien)

Als je weinig of geen gejodeerd (supermarkt)brood, zeevruchten, vis of zeewier eet, dan is Keltisch zeezout een betere optie. Indien jodiuminname door een arts is afgeraden vanwege je schildklier, dan is Himalaya zout beter.

Rode kool en rode bieten met 2 teentjes knoflook en 2 schijfjes ui.

Was de groenten zorgvuldig en snijd ze in kleine stukjes, zodat ze in de weckpot passen en de pot bijna uitpuilt. Leg je vuist er even in en druk alles stevig in de pot om extra ruimte te maken 🙂 Werk wel met schone handen en schoon keukengerei. Enkele, hele teentjes knoflook of uien kun je eventueel tussen de groenten leggen. Vervolgens prepareer je de pekel (zoutwater) naar eigen behoefte in een maatbeker. Voeg eventueel lekkere kruiden toe aan het water en roer het tot een homogene oplossing. Giet de weckpot met groenten helemaal vol, totdat het water bijna overloopt. Doe de deksel van de weckpot stevig dicht, waardoor het vocht er een beetje uit loopt. Zo verdring je de luchtbellen en maak je de pot zo luchtdicht mogelijk.

Na 1 tot 3 dagen fermenteren buiten de koeling zijn de groenten klaar om te eten! Eventueel kun je de pot met het water in de koeling zetten als je de groenten niet in één keer opmaakt en langer wilt bewaren. Mocht je snel last hebben van een opgeblazen buik, dan kun je gasvormende groenten en kruiden beter even vermijden totdat je darmflora verbeterd is.

De gefermenteerde groenten kun je dan gebruiken in een koude salade of als bijgerecht bij het avondeten. Eet smakelijk!

Een grote Buddha Bowl met pittig gekruide bloemkool “vleugeltjes”, sojabonen, gefermenteerde groenten en lekkere avocadomousse.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Lisa

Lisa

Mijn naam is Lisa en ik heb Farmaceutische Wetenschappen gestudeerd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ik ben Orthomoleculair therapeut en combineer mijn opgedane kennis met Holistische geneeswijzen.
Lisa
Blijf op de hoogte
Mis geen enkel artikel door je aan te melden voor de wekelijkse nieuwsbrief!