Depri, vaak ziek of verkouden? Drink dit!

Versterk snel je darmflora en immuunsysteem met dit natuurlijke drankje.

Tijdsduur: 2 – 4 dagen

Vrij van: tarwe, gluten, lactose, koemelk




Ben je iemand die vaak ziek is? Of ben je juist iemand die zich regelmatig niet helemaal lekker voelt, maar bijna nooit echt ziek is en daardoor geen kans krijgt om helemaal uit te zieken? In beide gevallen is het hoogstwaarschijnlijk dat je darmflora niet in orde is.

Alles begint in de darmen. Daarnaast kunnen we onze darmen beschouwen als onze tweede hersenen!

Zowel ons mentaal welbevinden als lichamelijke conditie is afhankelijk van de behulpzame bevolking die in onze darmen heerst 🙂 Een wetenschappelijke Meta-analyse wijst namelijk uit dat probiotica het humeur van mensen over het algemeen significant verbeteren ten opzichte van een placebo.[1] Een andere Systematische Review, Meta-analyse en klinische trial bevestigen dit. Daarnaast werd bewezen dat probiotica ook de klachten van proefpersonen met een ernstige, depressieve stoornis significant verminderen.[2] [3]

De grootste hoeveelheid aan de neurotransmitter serotonine zit in onze darmen en wordt aangemaakt door darmbacteriën die de spijsvertering bevorderen. Een tekort aan serotonine is gelinkt aan het ontstaan van depressies die daarvan afhankelijk zijn. Daarnaast wordt serotonine ’s avonds omgezet in melatonine, zodat we in de avond slaap krijgen en goed kunnen inslapen. Dit kan allemaal verstoord worden door een (onopgemerkte) dysbiose in de darm.

Ben je toevallig via een keizersnede geboren? Vaak antibiotica gehad als kind of slik je medicijnen als volwassene? Spijsverteringsproblemen, moeite met afvallen, emotieschommelingen, chronisch moe, stress, fanatieke sporter? Je darmen hebben in al deze gevallen jouw hulp heel hard nodig.

Eerste fermentatiedag van waterkefir met biologische citroen, rietsuiker en vijgen.

Kefir

Je kan er voor kiezen om probiotica te gaan slikken in de vorm van pillen, maar je kan ook gewoon je eigen superfood te maken!

Kefir is een gefermenteerd, licht bruisend drankje dat net als gefermenteerde groenten zeer rijk is aan probiotica. Bij melkkefir wordt de lactose (melksuiker) in de koemelk omgezet in alcohol en koolstofdioxide door de melkkefirkorrels die uit verschillende bacteriestammen bestaan. Het drankje bevat vaak minder dan 0,5% alcohol, wat afhankelijk is van de duur van de fermentatie en de ingrediënten.

Bij waterkefir wordt melk vervangen door water en daar vervolgens sacharose (sucrose, suiker) aan toegevoegd. Wanneer het fermentatieproces voltooid is, is er bijna geen lactose of sacharose meer aanwezig. Daarom is melkkefir ook geschikt voor mensen met een lactose-intolerantie. Vind je melk niet lekker of heb je een koemelkallergie? Dan is waterkefir een goede oplossing!

Tweede fermentatiedag van een andere (test)batch waterkefir.

Waar haal je die korrels vandaan?

Op Facebook zijn er diverse groepen voor iedereen die geïnteresseerd is in het kweken van water- of melkkefir, kombucha of jun. Via deze groepen kun je contact opnemen met de leden die de korrels in overvloed hebben. Kefirkorrels groeien namelijk door de mineralen en het suiker dat ze “opeten”.

Het enige wat je nodig hebt, is initiatief, een beetje geduld en vertrouwen in je medemens. Tegen een hele kleine vergoeding (de verzendkosten) sturen ze deze dan graag naar je op!  Als je dat niet zo bevalt, dan kun je ze altijd nog online bestellen.

Benodigdheden voor waterkefir

– minimaal 50 gram waterkefirkorrels
– 500 à 750 ml gefilterd kraanwater of mineraalwater
– 1 à 2 eetlepels bio rietsuiker
– een halve bio citroen
– 2 à 4 bio vijgen en/of dadels
– 2 glazen kannen
– een plastic eetlepel
– een plastic zeef

Wees lief!

Het is belangrijk dat de ingrediënten biologisch (dynamisch) zijn, aangezien de waterkefirkorrels erg kwetsbaar zijn voor vervuilingen. Het zijn levende wezens, dus je wil ze liever geen pesticiden voeren! Daarnaast kunnen ze niet tegen metalen keukengerei, dus gebruik bijvoorbeeld glas of plastic.

Schenk het water in een glazen kan, voeg daar het rietsuiker en het uitgeperste citroensap aan toe. Tot slot kun je de vijgen er aan toevoegen voor extra mineralen en suikers voor de korrels om te groeien, en natuurlijk een lekkere smaak. Roer het mengsel goed en voeg als laatst de waterkefirkorrels er aan toe. Laat dit 48 uur staan op kamertemperatuur voor een optimale fermentatie, zeef alles er uit en het drankje is dan klaar om te drinken. Eventueel kun je een tweede fermentatie uitvoeren zonder de korrels, waarbij je de kefir nog meer op smaak brengt met bijvoorbeeld gember of ander fruit. Bewaar de gezeefte drank daarna in de koelkast. Tast toe!

“Oogst” van de Kefirdrank in de ochtend van de derde dag. Heerlijk! Gember is pas aan te raden bij verwijdering van de korrels ná de eerste fermentatie. Gember is bacteriedodend, dus je kefirkorreltjes kunnen dan dood gaan…

Bronnen

[1] McKean J, Naug H, Nikbakht E, Amiet B, Colson N (2016), Probiotics and Subclinical Psychological Symptoms in Healthy Participants: A Systematic Review and Meta-Analysis, J Altern complement Med., 2016 Nov 14, doi: 10.1089/acm.2016.0023

[2] Huang R, Wang K, Hu J (2016), Effect of Probiotics on Depression: A Systematic Review and Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials, Nutrients, 2016 Aug 6, doi: 10.3390/nu8080483

[3] Akkasheh G, Kashani-Poor Z, Tajabadi-Ebrahimi M, Jafari P, Akbari H, Taghizadeh M, Memarzadeh MR, Asemi Z, Esmaillzadeh A (2016), Clinical and metabolic response to probiotic administration in patients with major depressive disorder: A randomized, double-blind, placebo-controlled trial, Nutrition, 2016 Mar, doi: 10,1016/j.nut.2015.09.003

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Lisa

Lisa

Mijn naam is Lisa en ik heb Farmaceutische Wetenschappen gestudeerd aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ik ben Orthomoleculair therapeut en combineer mijn opgedane kennis met Holistische geneeswijzen.
Lisa
Blijf op de hoogte
Mis geen enkel artikel door je aan te melden voor de wekelijkse nieuwsbrief!